Sunday, April 28, 2013

I'm Weird ? Seriously ?

Assalamualaikum :) .

Ramai orang suka tafsirkan aku sebagai seorang manusia yang pelik . Ada jugak yang tafsirkan aku sebagai seorang manusia yang misteri . Memang tak dinafikan , aku agak sedih bila aku dipulaukan gara-gara aku dikatakan pelik . Bukan pelik dari segi fizikal , tapi sikap aku larh yang dikatakan pelik . Ada jugak manusia yang suka berkawan dengan aku gara-gara aku dikatakan unik . Dan tak dinafikan , aku larh bahan gelak ketawa untuk orang-orang di sekeliling aku .

Kenapa aku dikatakan pelik ?


1. Aku suka menyendiri .

Bila aku suka menyendiri , ramai manusia yang prihatin . Diorang fikir , mungkin aku ada masalah , walaupun hakikatnya aku tengah happy sangat seperti seekor burung helang yang tengah happy terbang berpusing , tapi orang akan fikir burung tu gila -.- . Kemudian , diorang jugak mungkin akan fikir yang aku ni tak ada kawan baik . Ehh .. Aku ada kawan baik ! Bukan sekadar kawan baik , bahkan sahabat ! Cuma , aku bukanlah seorang yang suka bercakap banyak . Sebab itulah , aku banyak dilihat menyendiri .

2. Aku selalu termenung dan bersembang seorang diri .

Ya . Aku mengaku tentang perkara ni . Tapi tak bermaksud aku pelik dan gila -.- . Memang aku suka termenung . Dan setiap kali aku termenung , aku suka fikirkan perkara-perkara yang buat aku rasa musykil . Antara perkara yang aku selalu fikirkan ialah , bila dan bagaimana agaknya aku akan mati ? Dan aku suka bersembang seorang diri , sebab itu merupakan cara aku meluahkan stress . Aku merupakan seorang manusia yang sangat tak suka meluahkan masalah pada orang lain . Aku cuma akan meluahkan masalah aku pada orang lain , bila aku betul-betul rasa aku perlu untuk luahkan masalah aku . So , pada waktu yang aku rasa malas nak meluahkan perasaan , aku akan sekadar bercakap seorang diri untuk meredakan stress dalam diri , bukan gila ok :) .

3. Aku suka menangis dan ketawa dalam satu masa yang sama .

Ramai suka tanya aku , "weyh , hang gila ka ?" . Ada jugak yang takut dengan aku , diorang fikir mungkin aku dirasuk hantu . Yalarh , ketawa dan menangis dalam masa yang sama , tak ker pelik ? Dan setiap kali aku dituduh gila , aku akan tersenyum . Tak . Aku tak gila . Aku ketawa sebab kelakarnya hal dunia . Dan aku menangis bila aku terfikir , betapa bodohnya aku yang ketawa sebab dunia , sedangkan syurga di akhirat belum tentu tersedia untuk aku . Allahurabbi ... :'( .

4. Aku makan banyak dan telan apa saja yang ada depan mata aku .

Kelakarnya , bila aku ditertawakan kawan-kawan sebab aku makan banyak , dan aku makan apa saja yang orang bagi kat aku walaupun ianya adalah cili -.- . Tapi aku makan benda yang munasabah saja . Kalau bagi aku racun , patut jugak ker aku makan ? -.- . Keluarga aku suka kata aku gemuk gara-gara sikap aku yang suka makan banyak . Tapi , berat badan aku tetap maintain 50 kg . Tau kenapa ? Sebab bila aku makan , aku akan makan banyak . Dan kalau aku tak ada rasa nak makan , aku takkan makan langsung . Aku makan apa saja yang ada depan mata aku walaupun aku tak suka sebab aku tak suka complain pasal makanan . Bagi aku , complain pasal makanan merupakan perkara yang tak beradab yang aku tak patut buat dalam hidup aku .


5. Aku benci make-up , shopping , etc .

Aku selalu dituduh lesbian . Tak kurang ada jugak yang kata aku ni mungkin tak suka kat orang lelaki sebab aku tak suka make-up . Apakah ? -.- . Cuba fikir secara logik . Kalaulah aku lesbian , tak mungkin aku boleh ceritakan tentang aku pernah bercinta sebelum ni . Aku pun manusia normal , jatuh cinta kat orang lelaki . Heww :3 . Aku cuma tak suka make-up sebab aku lebih suka muka yang natural . Paling penting , aku rasa kecantikan tu tak perlu ditayang kot ? Bedak pun aku tak tau macam mana nak pakai , selalu bertompok-tompok :3 . Aku akan belajar make-up , Insya-Allah . Itupun lepas aku dah jadi isteri orang , besar nanti . Make-up kat rumah jer larh :3 . Then , aku tak suka shopping , sebab aku rasa semua tu membazir . Kalau shopping barang keperluan , tak apa . Tapi , kalau shopping sampai dua tiga jam itu buang masa namanya -.- . Jujur , aku bukan seorang yang materialistik . Aku tak suka emas , gelang , segala bagai . Aku jugak tak sukakan teknologi yang canggih . Mungkin sebab itu , aku dianggap pelik -.- .

6. Aku tak menyebelahi mana-mana parti politik .

Yang ni macam pelik sikit bunyinya . Ngee ... Bukan aku nak cerita bab politik di sini . Tapi , sejujurnya aku memang tak suka sistem politik zaman sekarang . Aku pun tak tau kenapa . Tapi , aku bukan di pihak mana-mana . Aku sangat suka berangan , semoga sistem pemerintahan seperti di zaman Khulafa' Ar-Rasyidin akan kembali pada masa akan datang :) . Opss ... Maaf kalau tak suka , ini hanya pendapat seorang budak pra-matang yang tidak mahu terlibat dalam bidang politik :) .

Banyak lagi punca dan jawapan aku dikatakan pelik . Apapun , sebagai manusia yang tak sempurna , kita sebenarnya tak patut menuduh seseorang sebarangan . Menunding jari tanpa sebab . Kadang-kadang , jawapan kepada sesuatu persoalan tu adalah lebih munasabah dan di luar dari apa yang kita fikirkan .

p/s : Bak kata sorang kawan aku di Sabah : "Unik takpa , jangan jadi pelik bagai alien suda ." 

No comments:

Post a Comment