Saturday, November 19, 2011

Dunia : Masjid Zaman Skang...

Baru2 nyh..msa tgh sembang2 dgn kwn2...tetiba kwn crita psal msjid kt kg dy...

"msjid 2 ada dua tngkat...luas sgt...n bla3..."

tetiba aku teringat msa aku pegi ke sbuah negeri y x asing lg...mlas arr aku nk sb0t ngeri apa ann...aku pegi wk2 mlm...dgn mak aku...msjid 2 bsar sgt..tp..msjid 2 dh x mcm msjid..

msjid 2 dh mcm umah an2...hurm...maaf suma...bkn aku nk kta..msjid mmg umah Allah...tp...mnusia dh wat msjid 2 6pak mnyedihkan..

Aku sedih bila tengok msjid 2...sunyi sepi...pintu pun dah naik lumut skit...sorang pun xda sdangkan msa 2 msa solat...wktu 2,aku cuba crik klu2 ada gak org2 y dtg...tp y ada cuma sorang lelaki tua y sdg solat...lbih kurang dlm lingkungan 60-an arr pak cik 2...

pas dy abis solat...ayah aku interview pak cik 2 sket...n stlah ditnya...brulah aku tahu...

y jd bilal,iqamat,imam n makmum kt msjid 2 slama ary nyh..sumanya pak cik 2 sorang...dh lama msjid 2 dibiarkan kosong...lpas abis projek...masjid 2 dibiarkan mcm 2 sja..xda org y dtg..

hu3...sdeyh sgt...zaman skang nyh..mmg slalu sgt aku jmpa msjid2 y besar2..tp x rmai pun org y solat kt dlm msjid 2...

zaman Rasulullah dlu..Rasulullah pun dh pnah bsbda..akhir zaman suatu msa 6ti...akan ada byk msjid y cntik2 n bsar2 y dibina...tp x rmai pun org y tunaikan solat kt dlm msjid2 2...

~ ...sekadar hiasan...~

Mmg btul...skang apa y diberitahu oleh Rasulullah dlu dh jd knyataan...Sdeyhnya bila tngok keadaan dh jd cmni...

(T_T)

p/s : dunia dh nak kiamat...akhir zaman mcm nilah jdinya...hurmm...

Tuesday, October 11, 2011

Saat Lafaz Sakinah .

Saat Lafaz Sakinah - Far East

Heningnya
Sunyi suasana
Lafaz sakinah bermula
Apa rasa Diterjemah hanya
Sebak abah tangis ibunda
Adalah aku wali puteriku
Serah kini amanahku ini padamu
Nafkahilah dia curah kasih dan cinta
Lebih dari yang ku berikan kepadanya
Dulu esakannya sandar di bahuku
Tangisannya kini ku serah padamu
Bukan bermakna dia bukan milikku
Fitrahnya perlukanmu
Jadikanlah dia wanita syurga
Mengerti benar akan maharnya
Taat itu bukan hanya pada nama
Indah ia pada maksudnya
Ku akurAkan pesanmu
Puterimu kini amanahku

IringilahDengan doamu
Bahagia kami dari redhamu


Beratnya tanggungjawab seorang lelaki tatkala bergelar seorang suami...Saat mulut melafazkan.."aku terima nikahnya si fulanah binti fulan dgn mas khawin ....."
Tapi..hakikat yang kita x tahu @ mngkin x sedar di sebalik lafaz tersebut...
.." bermula dari saat aku terima nikahnya si fulanah binti fulan..aku bertanggungjawab dan diamanahkan utk menjadikan dia seorang wanita solehah...segala dosa2nya adalah dosa2ku jua..begitu juga anak2 yg akan dilahirkannya nanti...dan jika aku mengabaikan tanggungjawabku terhadapnya..maka aku rela sekiranya aku dihukum di akhirat kelak"..

Masya-Allah...
Berat sebenarnya tanggungjawab seorang suami terhadap seorang isteri...oleh itu,wahai kaum Nabi Adam A.S...plihlah seorang isteri berdasarkan 4 perkara...:
1) Agamanya
2) Hartanya

3) Keturunannya
4) Kecantikannya
Semoga pilihanmu akan menjadi syurga dunia buatmu..Semoga dgn kehadirannya,tersedia Jannatul Firdaus buatmu...~
(^_^)



Thursday, September 29, 2011

Happy Besday,Farah.....


Esok..pukul 5.25 petang...genaplah 15 tahun aku idup kat bumi yang bulat namun penuh berliku nyh...Seminggu sebelum besday aku...aku dah pun maklumkan pada kwn2 yang 30/09/2011 ary laher aku...Ehem3..syok sendiri ke apa nyh..??bukan2...aku bukannya syok sendiri yer...tapi aku memang selalu rasa seronok bila smpai besday aku..bukan sebab present..dan bukan sebab ucapan buat aku...tapi hari tu merupakan salah 1 ary yang sangat bermakna buat aku..

kenapa..??

First,sebab aku mula menghembus nafas pertama dan mula melihat dunia pada ary tersebut..So..trima kasih byk buat umi aku yg tersayang sebab melahirkan aku ke dunia nyh walaupun x pernah diminta..

Second,sebab pada ary nyh,orang akan lebih igt aku..walaupun x pernah diminta...tapi aku tetap menghargai...dan pada hari nyh jugak...keluarga aku akan duduk bersama-sama utk menyambut ary lahir aku...seronok sgt bila 1 keluarga yang selalu sibuk berkumpul...

Third,sebab yg paling utama..napa aku seronok bila nak smpai besday aku..??sebab.....pada ary nyh..segala tekanan yang menekan di jiwa aku...walau seberat gunung sekalipun...aku mampu utk lupakan...

Selasa nyh PMR bermula...

Tapi sikit pun x mngganggu excited di aty aku utk terus idup pada ary lahir aku...Secara kebetulan...minggu nyh merupakan 1 mnggu yang sangat menekan jiwa aku...terlampau byk yg menekan jiwa aku..sehingga aku sakit kepala dan x dpt menghadirkan diri ke sekolah...

Bila pegi sekolah..aku langsung x bleh fokus...kwn2 akulah yg selalu menyedarkan aku dari lamunan...dan bila aku tersedar dari lamunan..air mata aku akan tetap mengalir walaupun dalam kelas..akhirnya..aku terpaksa berulang-alik dari kelas ke tandas dan sebaliknya utk mencuci muka...

what's the problem..???

x mampu utk diceritakan...terlampau rumit utk diceritakan...





video


dan sepanjang aku dlm keadaan tertekan...cuma lagu nyh yang aku layan...nak kata aku jiwang..??katalah..aku x pernah kisah pun..terlampau byk beban di kepala aku...dan segalanya akan aku cuba utk lepaskan pada esok ary...esok ary lahir aku...x sorang pun yg boleh buat aku sedih...aku akan cuba gembira dan tersenyum esok..walaupun berat di aty aku...Tuhan saja yg tahu betapa deritanya jiwa aku terseksa dgn segala tekanan nyh...

Jadi...
Yup..Happy Besday to you...Farah Hazwani...

..Biarlah segalanya berlalu dgn sendiri..kerana aku tetap aku smpai bila2...

(-_-)

Monday, May 16, 2011

1001 wajah di Hari Guru..

Disebabkan ada kamera di tangan aku..jadik memang peliklah kalau aku tak ambik kesempatan untuk tangkap gambar..tak bolehlah lepaskan peluang keemasan yang ada nih...hehehe..dan inilah hasil kerja 'seni' aku di hari guru nih...


Ceria2 saja sumanya..tambah plak bila aku angkat jerk kamera keramat aku nih..mesti ada jerk yang jerit.."Farah..!!Tangkap gambar cepat..!!"Ewah..ewah..aku nih dah jadik kamera's girl lah plak..hahaha..

Saturday, May 14, 2011

Masyarakat Pompeii & Kaum Nabi Luth..

..Selalunya bila disebut tentang homoseksual..sudah tentu kita akan kaitkan dengan kisah kaum Nabi Luth a.s. yang binasa kerana tidak mampu melawan nafsu songsang..Walaupun Nabi Luth akur memberikan anak2 gadisnya kepada kaum lelakinya..namun kaum lelaki Nabi Luth tetap mahukan 2 orang malaikat yang menyerupai 2 orang lelaki yang tampan..Akibatnya..Allah memusnahkan tempat kaum Nabi Luth..

Tapi..kalau orang selalu cerita tentang kaum Nabi Luth..diorang jugak perlu tahu tentang kisah bandaraya Pompeii yang telah lenyap dan hilang selepas ditutup abu gunung berapi sepenuhnya..Semuanya kerana balasan dari Allah untuk diorang..Kaum Pompeii hanya cinta pada sesama jenis..Kalau lelaki dgn lelaki..klu perempuan dgn perempuan..Akhirnya,balasan Allah turun sama seperti kisah kaum nabi Luth a.s...

Bandaraya Pompeii hilang tanpa tanda..jadik macam padang pasir jerk..Dan bila ada orang buat kajian gali semula beberapa ribu tahun kemudian...Segala pertanyaan misteri tentang kehilangan bandar tersebut pun terungkai..Macam2 artifak yang diorang jumpa yang tak pernah dibayangkan oleh kita..



...memang kita tak pernah terbayang pun kan..??masyarakat Pompeii kesemuanya bertukar jadik macam batu yang diukir seperti patung...Budak2 yang tak bersalah pun turut bertukar jadik batu...Subhanallah..Kuasa Allah...


p/s : Bandaraya Pompeii cuma tinggal kenangan..cuma sbb masyarakatnya yang melakukan perbuatan hina..insaflah kwn2..jgn sampai Malaysia pun turut lenyap dari peta..

Thursday, May 5, 2011

...Mimpi Indah Si Puteri Merah Jambu...

...Suatu ketika..puteri merah jambu bersiar-siar di sebuah hutan yang luas..kemudian puteri pergi ke sebuah ladang epal utk bersiar-siar di situ...tiba-tiba,dilihatnya akan beratus-ratus ekor kerangga yang sedang mengangkat beberapa helai daun untuk dijadikan sarang...puteri tersebut memerhatikan kerangga-kerangga tersebut dari mula mereka mengangkut daun2 itu sehingga ianya berjaya dijadikan sebuah sarang kerangga...


Kemudian..puteri merah jambu meneruskan perjalanannya..tiba2 puteri terlihat pula akan seekor siput yang mengesot perlahan-lahan utk pergi ke beberapa helai daun hijau di atas tanah..siput tersebut mengesot dgn perlahan-lahan hingga akhirnya sampai ke atas daun hijau tersebut..kemudian siput itu makan daun tersebut hingga kenyang..

...puteri merah jambu masih meneruskan perjalanannya..dilihatnya pula sebatang sungai yang mengalir dgn tenang...sungai itu sangat bersih..puteri meneguk air dari sungai tersebut..dirasanya air itu sangat sejuk dan segar...kemudian puteri meneruskan perjalanan..dalam perjalanannya,beberapa ekor rama-rama yang besar dan cantik telah datang terbang di sekelilingnya..puteri berasa sgt gembira...

..tiba2..puteri merah jambu terlihat sebuah rumah yang kecil tetapi sgt cantik dan kemas..lantas puteri pergi ke rumah tersebut dan masuk ke dlmnya..di dlm rumah itu..puteri terlihat sebuah katil yang mempunyai tilam yg empuk..katil itu sgt bersih..lalu puteri tidur di atas katil tersebut dgn lenanya...tenang bermimpikan hari indahnya itu..

*****
..hurm..kenapa plak tetiba wat cerita pasal puteri merah jambu nih..??klu nak tahu..kisah puteri merah jambu nih..byk iktibarnya..beratus kerangga bekerjasama utk membina sebuah rumah utk berlindung..napa manusia buat x kisah jerk bila tidur tepi jalan..napa x ada usaha langsung utk carik tempat berteduh..??

siput yang lemah dan berjalan perlahan pun bleh carik dan makan makanan sampai kenyang..makanan yg halal dan hijau lagik..napa manusia x bleh nak usaha utk m'cari sesuatu yag halal utk dijamah..??napa perlu melacur diri krn kononnya perlu menyara keluarga..??sdgkan mengutip tin di tepi jln pun dah mendapat keberkatan dan makanan yg halal..

..puteri sgt gembira apabila mendapati sungai tenang tanpa sampah..rama-rama pun bleh terbang bebas dan seronok tanpa bau..tpi,napa manusia masih mencemarkan alam sekitar sdgkan mereka tahu..hidup lebih indah tanpa pencemaran..bila bau busuk dtg..mulalah komen..padahal bau tuh dtg dri perbuatan diorang sendiri..

klu suma yg diidamkan menjadik kenyataan..alangkah indahnya dunia ini..tpi kenapa masih ada manusia yg tak mampu mencontohi suma nih..??puteri merah jambu bahagia walaupun hanya di dlm mimpi..alangkah indahnya jika ianya nyata..

..tak malu ker dgn kerangga dan siput..??sedarlah wahai manusia sekalian..klu korang tak nak hari yg indah seperti puteri merah jambu pun..fikirkanlah masa depan kanak2 dan org lain..aku sgt rindukan alam yg indah seperti hari indah puteri merah jambu..

(-_-)

p/s : hurm.. kan bagus klu aku pun jadik puteri merah jambu...


Tuesday, May 3, 2011

Ya Allah .. Aku Rindukan Cinta .




Aku sangat percaya setiap orang yang mula memasuki peringkat remaja pasti akan ada masalah tentang perasaan cinta...tak payah berselindung..aku tahu suma orang rasa macam tuh...

Tujuan aku menulis entri yang sebegini bukannya pasal sesaja nak menggedik..tapi aku nak suma remaja yang selalu rasa macam nih dapat terima hakikat yang sebenarnya...inilah yang selalunya terjadi bila seseorang meningkat remaja...

Tapi aku tak nak remaja menerima hakikat nih dengan cara yang salah..remaja zaman skang selalu terus mencari kekasih bila mula terpancar rasa cinta...benar..terimalah hakikat bahawa kamu sudah remaja..tetapi tidak semestinya perlu mencari kekasih...

Tanpa rasa yang berselindung,aku nak kongsikan ttg diri aku sendiri kepada suma orang yang membaca entri nih...Memang benar aku pun ada rasa untuk bercinta...tambahan pulak bila aku tgk remaja2 lain yang sebaya dengan aku dah ada kekasih dan handphone...tak macam aku yang masih lagik ditelan zaman nih..handphone ada...kekasih pulak x ada...Kwn2 plak tanya aku..napa x ada kekasih sedangkan handphone ada jerk..itulah jalan yang paling mudah untuk mula berkasih kan..??

tapi..walaupun keinginan dan peluang tuh dah ada di depan mata aku..aku takkan sesekali gunakan peluang tuh sebab aku tetap nak pegang prinsip hidup aku sebagai buah epal...aku nak jadik buah epal yang paling tinggi di atas pokok...tak suma org mampu capai epal tuh..

..aku yakin sgt..klu suma remaja ada prinsip yang sama..mungkin tak akan ada lagik kes ditangkap khalwat mahupun pembuangan bayi...



..jadik..kepada suma kwn2..lupakanlah cinta buat sementara..jika ingin bercinta juga..cintailah si dia kerana Allah dan bukan semata-mata kerana nafsu...buat remaja2 plak..bila rindukan cinta..ingatlah Allah sentiasa dan mohonlah kepada Allah supaya kita mendapat jodoh yang baik suatu hari nanti..dan sentiasalah percaya...bahawa Allah telah menetapkan jodoh seseorang itu dari alam rahim lagi...

Tak perlu risau tentang cinta kerana ini bukan masa buat kita bercinta..Jangan risau diri tidak akan laku sbb tidak bercinta kerana AKU JUGA RINDUKAN CINTA...tetapi kerana sebiji buah epal..aku berjaya menghadapi muslihat cinta remaja..

Saturday, March 5, 2011

Matikah Andai Tidak Bercouple ?


Sebut pasal couple...mesti ramai yang terbayang dua pasangan yang bersedudukan tanpa ikatan samada di tepi sungai,tasik..dalam pondok2 terbiar..mahupun di tepi2 jalan...kadang2..kat masjid pun kita boleh saksikan perkara nih...

Kadang2..aku pun rasa terpikir dan pelik buat seketika...hurm..seronok ker bercouple nih..??ramai dikalangan kawan2 aku (yg sebenarnya bukan kawan aku pun..) yang ada couple2 tersendiri...ataupun istilah yang lebih baik..pakwe and makwe gitu2lah...Sampaikan aku yang tak pernah nak bercouple nih pun diheret sekali ke dalam gosip2 murahan yang tak sepatutnya aku dapat...Pada fikiran positif aku,mungkin diorang jelez coz aku hidup senang tanpa pakwe...jadik diorang pun heret aku ke dalam dunia diorang.


Klu tengok dalam surat khabar...tajuk besar "Remaja Berusia 15 Tahun Ditangkap Khalwat Bersama pasangannya"....hurm...dah boleh hafal tajuk2 macam tuh...huh..!! Buat malu kaum jerk...dahlah tuh..umur sama macam aku...diorang tak
malu..aku plak yang rasa malu...Tuh semua jenis man
usia tak fikir mak ayahlah tuh...Pastu,bila pregnant...gugurkan dan campak sana sini...biarkan orang lain tolong kutip hasil kegiatan tak b
ermoral diorang tuh...ish3...memang x patut...




Cuba diorang ambil contoh2 yang baik sikit...contoh terdekatnya aku..(perasan sendirilah plak..)..Aku tak pernah bercouple...bagi aku,bercouple itu haram dan tidak penting sama sekali...mati ker kalau tak ada pakwe..??Tak payah couple2...klu dah minat...masuk meminang..pastu nikah...apa susahnya...Ini tak..nak bercouple dulu..kononnya nak berkenalan dululah...padahal nak seronok2
jerk..bila dah puas,putus pulak...

Klu yang berminat pada si dia tuh plak...nikah
jerk terus...jangan tunggu2 lagik...nanti bila dah lama...rindu plak..kan dah jadik zina hati namanya tuh...ingat zina tuh bermaksud persetubuhan haram jerk ker..??banyak tau zina nih...zina mata,hati,tangan dan lain2..jadik,berhati-hatilah kawan2 suma terutamanya remaja...ingat,SAY NO TO COUPLE BEFORE NIKAH....!!!

p/s : teringin nak tgk rakan-rakanku yang suka bercouple tuh pulang ke pangkal jalan...semoga mereka diberi hidayah-Nya...Amin..

Thursday, March 3, 2011

EnTri UnTuK HiLanGkaN RiNdU....


Sejak kebelakangan nih..aku terlampau sibuk...dah 2 bulan tak update blog nih..siannya blog kesayangan aku nih...huhuhu...PMR dah nak
dekat...dah tak bleh main2 lagik...Tambah pulak,tiap kali 2 minggu aku kena datang sekolah untuk mesyuarat Feste' Mas SMUK 2011...Terlampau tertekan...Kadang2 lepas geram jerk kat adik2...biasalah,kakak mithali...Tapi,kekadang lepas geram dengan melukis..menyanyi..dan macam-macam lagik...Takkan nak lepas kat adik jerk...nanti lari plak adik-adik kesayangan aku tuh...huhuhu...


Banyak perkara yang berlaku sepanjang aku tak update blog nih...Nak cerita pun terlampau panjang...Apapun,aku tak bleh terlampau lama untuk mengupdate blog kali nih..coz aku betul2 sibuk..ini saja nak melepaskan geram jari yang nak bergerak-gerak untuk menaip...huhuhu...

Facebook pun dah lama tak bukak...Lagipun, tak penting sangat pun fb tuh..Formspring pun jauh sekali..Apatah lagik Yahoomail...Pasni,kawan2 cyber aku,klu rindu kat aku..addlah aku kat Yahoo...hahaha..ada ker orang nak rindu kat aku...??Aku bukannya Angelina Jolie..Ataupun Johny Depp...


Waktu aku menulis entri nih...hanya ada masa lagik beberapa hari untuk aku menduduki peperiksaan Pra-PMR 1...hurm..klu cikgu x puas hati,memang kena turun kelaslah...aku rasalah..aku tergolong dalam golongan tuh,mungk
in...coz matematik memang dah tak boleh masuk dalam kepala aku...yup..memang dari sekolah rendah lagik...Terlampau risau dan takut...Tapi,apakan daya..risaunya aku dengan cara aku sendiri...hurm..bukannya bermaksud aku tak study...tpi,aku study sambil berehat dan mendengar nasyid...yup..tak dinafikan itulah sa
lah satu perangai pelik dan unik yang ada pada aku...mungkin orang lain,klu melakukan seperti itu..ilmu tak masuk ke dalam kepala...tpi,bagi aku itulah cara yang terbaik untuk aku belajar...memang berkesan..klu kat sekolah pun..sambil belajar aku menyanyi...hurm...jgn cuba klu tak nak tanggung risiko..hanya org2 tertentu jerk..hahaha...






Seseorang yang aku tunggu bertahun-tahun dari tempat yang jauh pulang..tapi,cuma seketika...hurm..kenapalah sekejap sangat...tak memandai dengan penantian aku selama bertahun-tahun...huhuhu...tak apalah..biarlah dia pergi..coz dia pergi kerana Allah...jadi aku tak mampu menghalangnya..namun aku mampu mendoakannya...huhuhu..cantik betul ayat aku.....

(^-^)

p/s : begitu banyak yang ingin diceritakan...tapi,bila difikirkan balik...biarlah setengah dari kenangan tuh hanya disimpan di dalam hati dan cakera memori aku saja...