Saturday, December 11, 2010

Pening..??Lumrah ketika belajar...

Sejak bermula cuti sekolah,ada banyak perkara yang sering aku fikirkan...Dan sejak bermula cuti sekolah jugak...aku mula pasang satu minat baru di dalam hobi aku...

....JEPUN...

Aku mula berminat dgn Jepun bila aku selalu tengok abang dan adik2 aku pasang cerita2 Jepun seperti Kamen Rider contohnya...
Pada mulanya,aku ejek diorang coz aku rasa mcm x matang jer bila tgk Kamen Rider...Tapi x berapa ejek sgt coz diorang pun lelaki...Jadik biasalah tuh..Tapi pada suatu hari aku jadik tertarik utk tengok cerita tuh...(apa yg best sangat eh...??)


...Bermula dgn Kamen Rider Decade...


Bila dah tengok rasa seronok pulak...Tiap2 hari aku bkk citer tuh untuk menontonnya...Lepas tuh,abang aku perkenalkan aku dgn lagi satu cerita Jepun pulak...


Sailormoon versi reallah plak...(seksinya..!!auww!!)

Aku mula rasa mcm aku nih kembali ke zaman kanak-kanak...Tapi disebabkan minat punya pasal...aku tengok jugaklah...
Tak puas dengan dua cerita yang mempunyai berapa puluh episod nih...Aku carik cerita lain plak...Abang aku pun memperkenalkan plak dgn lagi satu cerita Kamen Rider...



...Kamen Rider Double...

2 dalam 1...Maksudnya,nampak jer Kamen Rider tuh seorang...Tapi sebenarnya ada dua orang dalam tuh...Itulah sbbnya dia nampak mcm setengah-setengah...

Bila tengok cerita Jepun,aku x faham apa yg dicakapkan...dan bila aku fikirkan...

...baik aku belajar bahasa Jepun supaya senang untuk aku tgk cerita2 jepun..Bila aku belajar..aku mulakan dgn menukarkan lagu ke bahasa jepun..Pada mulanya aku cuma tahu bahasa jepun nih ada HIRAGANA dan KATAKANA...
Tapi secara tiba2 jer aku dapat tahu ada lagi satu bahasa yg digunakan iaitu KANJI...


Alamak..!!Pening aku dibuatnya...Tapi bila aku fikirkan balik..Biasalah,inilah lumrah ketika belajar...Mulanya aku dah malas nak belajar...Tapi,secara tiba2 kakak aku kata yg suatu hari nanti aku akan berhenti belajar bahasa jepun...Itu membuatkan semangat aku naik...aku nak buktikan aku takkan putus asa...Jadik aku pun teruskan belajar bahasa Jepun..

Bagi aku,cerita2 Jepun yg aku tengok tuh bukan sahaja menghiburkan aku..malah turut mengajar aku utk belajar bahasa jepun..dan turut menaikkan semangat aku utk terus belajar bahasa jepun...Dan yg paling penting..skang nih aku dah x rasa macam seorang kanak2 lagik...







p/s : jgn sesekali cepat putus asa di dalam mempelajari sesuatu perkara yg baru..walaupun ianya mungkin sesuatu yg agak sukar,tetapi suatu hari nanti ia mungkin akan menjadi suatu benda yg amat berguna buat kita...

No comments:

Post a Comment