Thursday, May 5, 2011

...Mimpi Indah Si Puteri Merah Jambu...

...Suatu ketika..puteri merah jambu bersiar-siar di sebuah hutan yang luas..kemudian puteri pergi ke sebuah ladang epal utk bersiar-siar di situ...tiba-tiba,dilihatnya akan beratus-ratus ekor kerangga yang sedang mengangkat beberapa helai daun untuk dijadikan sarang...puteri tersebut memerhatikan kerangga-kerangga tersebut dari mula mereka mengangkut daun2 itu sehingga ianya berjaya dijadikan sebuah sarang kerangga...


Kemudian..puteri merah jambu meneruskan perjalanannya..tiba2 puteri terlihat pula akan seekor siput yang mengesot perlahan-lahan utk pergi ke beberapa helai daun hijau di atas tanah..siput tersebut mengesot dgn perlahan-lahan hingga akhirnya sampai ke atas daun hijau tersebut..kemudian siput itu makan daun tersebut hingga kenyang..

...puteri merah jambu masih meneruskan perjalanannya..dilihatnya pula sebatang sungai yang mengalir dgn tenang...sungai itu sangat bersih..puteri meneguk air dari sungai tersebut..dirasanya air itu sangat sejuk dan segar...kemudian puteri meneruskan perjalanan..dalam perjalanannya,beberapa ekor rama-rama yang besar dan cantik telah datang terbang di sekelilingnya..puteri berasa sgt gembira...

..tiba2..puteri merah jambu terlihat sebuah rumah yang kecil tetapi sgt cantik dan kemas..lantas puteri pergi ke rumah tersebut dan masuk ke dlmnya..di dlm rumah itu..puteri terlihat sebuah katil yang mempunyai tilam yg empuk..katil itu sgt bersih..lalu puteri tidur di atas katil tersebut dgn lenanya...tenang bermimpikan hari indahnya itu..

*****
..hurm..kenapa plak tetiba wat cerita pasal puteri merah jambu nih..??klu nak tahu..kisah puteri merah jambu nih..byk iktibarnya..beratus kerangga bekerjasama utk membina sebuah rumah utk berlindung..napa manusia buat x kisah jerk bila tidur tepi jalan..napa x ada usaha langsung utk carik tempat berteduh..??

siput yang lemah dan berjalan perlahan pun bleh carik dan makan makanan sampai kenyang..makanan yg halal dan hijau lagik..napa manusia x bleh nak usaha utk m'cari sesuatu yag halal utk dijamah..??napa perlu melacur diri krn kononnya perlu menyara keluarga..??sdgkan mengutip tin di tepi jln pun dah mendapat keberkatan dan makanan yg halal..

..puteri sgt gembira apabila mendapati sungai tenang tanpa sampah..rama-rama pun bleh terbang bebas dan seronok tanpa bau..tpi,napa manusia masih mencemarkan alam sekitar sdgkan mereka tahu..hidup lebih indah tanpa pencemaran..bila bau busuk dtg..mulalah komen..padahal bau tuh dtg dri perbuatan diorang sendiri..

klu suma yg diidamkan menjadik kenyataan..alangkah indahnya dunia ini..tpi kenapa masih ada manusia yg tak mampu mencontohi suma nih..??puteri merah jambu bahagia walaupun hanya di dlm mimpi..alangkah indahnya jika ianya nyata..

..tak malu ker dgn kerangga dan siput..??sedarlah wahai manusia sekalian..klu korang tak nak hari yg indah seperti puteri merah jambu pun..fikirkanlah masa depan kanak2 dan org lain..aku sgt rindukan alam yg indah seperti hari indah puteri merah jambu..

(-_-)

p/s : hurm.. kan bagus klu aku pun jadik puteri merah jambu...


No comments:

Post a Comment