Friday, February 22, 2013

Hargailah Nilai Setitis Air Mata :')

Assalamualaikum :) .


Ni lukisan abstrak yang aku lukis semalam . Dalam lukisan ni , aku cuba untuk menceritakan tentang generasi masa depan yang akan bersedih atas sikap ketamakan manusia pada masa sekarang yang selalu mencemarkan alam sekitar . Lukisan ni juga menceritakan tentang haiwan-haiwan yang akan bersedih dengan kemusnahan habitat mereka . Masa depan akan jadi gelap dan penyelamat bagi kesemua situasi tu adalah perubahan kita pada masa sekarang .

Apa Kaitan Gambar Ni Dengan Tajuk Entri Ni ? 

Tak ada kaitan pun sebenarnya . Mungkin larh . Fikirkan larh sendiri . Tapi , dalam entri kali ni aku nak ceritakan tentang nilai setitis air mata .

Selalu sangat kita tengok , budak-budak muda zaman sekarang ni suka menangis . Kenapa agaknya ? Mungkin sebab sedih ada masalah . Banyak sebab , tapi kebanyakannya ada larh sebab CINTA . Bukan menangis kerana cinta Allah . Tapi kerana tipu daya cinta manusia . Selalunya , anak muda sekarang lebih suka menangis bila putus cinta . Pernah terfikir tak ? Betapa bodohnya siapa yang sikit ibadatnya kepada Allah S.W.T , tapi tak pernah menangis dan menyesal . Sedangkan bila sekali putus cinta , dah menangis teresak-esak , ibadah ke mana , apapun ke mana . Pernah tak fikir macam tu ?

Apa tujuan Allah S.W.T mencipta air mata ? 

Mungkin juga , Allah mencipta air mata supaya kita dapat merasakan nikmat kesedihan kerana dari situ , kita akan dapat belajar betapa bermaknanya sesuatu peristiwa atau apa saja yang kita tangisi . Allah S.W.T telah berfirman yang bermaksud : Sesungguhnya selepas kesusahan itu pasti akan ada kesenangan . Pernah tak kita tau ? Bahawa setiap titisan air mata yang mengalir itu , akan mendatangkan sejuta kebahagiaan .

Menurut Ibnu Qayyim , terdapat 10 jenis tangisan :

1. Menangis kerana kasih sayang dan kelembutan hati .
2. Menangis kerana rasa takut .
3. Menangis kerana cinta .
4. Menangis kerana gembira .
5. Menangis kerana menghadapi penderitaan .
6. Menangis kerana terlalu sedih .
7. Menangis kerana terasa hina dan lemah .
8. Menangis untuk mendapat belas kasihan orang .
9. Menangis kerana mengikut-ikut orang menangis .
10. Menangis orang munafik - pura-pura menangis .

Cuba pilih , kita dalam golongan yang ke berapa ? Semoga kita tergolong di kalangan orang yang menghargai nilai setitis air mata , yang mengalirkan air mata kerana rasa takut kepada Allah S.W.T . Dan berdoalah semoga kita dijauhkan dari golongan yang menangis kerana cintakan dunia .

" Ya Allah .. Jika dosa cintakan dunia yang aku lakukan datangnya dari mataku , maka butakanlah aku .. Jika ianya dari telingaku , maka pekakkanlah aku .. Dan jika dari mulut , maka bisukanlah aku .. "

Menangislah kerana takut kepada Allah S.W.T . Menangislah dan terus menangis sehingga di akhirat nanti , apabila kita hampir dihumban ke dalam api neraka kerana dosa-dosa yang terlalu banyak , kita mampu memadamkan api yang membahang tersebut hanya dengan menggunakan setitis air mata kita di dunia , yang dialirkan kerana rasa takut kepada Allah S.W.T ..

No comments:

Post a Comment