Saturday, February 23, 2013

Hakikat Sang Pelangi Dan Mentari :) .

Assalamualaikum :) .


Tatkala hujan mula turun dengan lebatnya . Guruh mula berdentum di angkasaraya . Manusia mula mengeluh dan menangis mencari ke mana hilangnya mentari , tanpa mengetahui bahawa Allah S.W.T telah menyediakan sang pelangi indah buat kita bagi menggantikan kelamnya hujan :') .

Seringkali manusia bersedih dan terus bersedih . Tanpa sedar , manusia telah melupakan firman Allah S.W.T yang bermaksud :

" Selepas setiap kesusahan itu pasti akan ada kesenangan . "

Fikirkan tentang hakikat pelangi . Bila manusia pandang pelangi . Ramai yang akan rasa gembira , seronok tak tergambar kerana indahnya pelangi tersebut . Sedangkan hakikatnya , kita tak tau apa 'perasaan' pelangi tu . Mungkin juga pelangi sedang 'bersedih' kerana manusia hanya menghargai keindahannya dengan hanya tersenyum , dan bukannya dengan memuji penciptanya , Allah S.W.T .

Wahai insan yang bersedih .. Cubalah menjadi seperti sang pelangi . Hadirnya tak pernah diduga , tapi membawa seribu senyuman , menghilangkan berjuta tangisan . Dalam masa yang sama , bersyukurlah kerana sesungguhnya Allah S.W.T tidak akan menguji kita melebihi kemampuan kita . 

Kita juga boleh menjadi seperti mentari . Hadirnya membawa seribu kebencian , tetapi ia tetap memberikan sejuta sinar kepada seluruh manusia . Begitu juga kita . Sekalipun seribu dugaan dan cacian menimpa diri kita , bersabarlah dan teruslah memberikan senyuman dan penghargaan kepada orang-orang di sekeliling kita . Biar apabila kita sudah tiada suatu masa nanti , mereka yang mencaci dan menghina kita itulah yang akan menjadi orang yang paling merindui kita .. 

# Smile Although It's Hard :') # 

No comments:

Post a Comment