Friday, September 7, 2012

Andai Daku Setabah Yukabid ...

Assalamualaikum :)


Setiap kali aku melalui saat-saat yang menyedihkan dan memerlukan ketabahan hati,pasti aku akan menitiskan air mata . Seperti manusia lain,aku juga tak mampu untuk menahan rasa sedih dari datang dalam diri . Pada waktu tu,akan bisikkan kepada diri aku ...

" Kenapa aku tak mampu melawan rasa sedih ? Kenapa air mata aku mesti mengalir ? Ya Allah ... Seandainya aku setabah Yukabid ... Aku pasti antara orang yang berbahagia sekarang ... "

Siapakah Yukabid ? Ramai yang tak tahu tentang sejarah hidup wanita tabah ni . Sejarah hidupnya amat menyedihkan di saat dia terpaksa berpisah dengan anaknya kerana menurut perintah Allah,lalu menghanyutkan anaknya ke dalam sungai Nil .


Wanita mulia yang bernama Yukabid ini adalah ibu kepada Nabi Musa A.S. seorang wanita yang telah diberikan ilham oleh Allah S.W.T untuk menghanyutkan anaknya,seorang lelaki kerana kezaliman pemerintah Firaun yang mahu membunuh kesemua anak-anak lelaki pada masa itu . Nabi Musa yang dihanyutkan di sungai Nil dan diselamatkan oleh isteri Firaun,Asiah,dipelihara oleh Asiah dan Firaun kerana takdir yang tekah ditentukan oleh Allah S.W.T.

Nabi Musa tidak mahu menyusu oleh sesiapapun . Maka,Asiah menjemput wanita-wanita yang berkebolehan untuk menyusukan Nabi Musa namun tiada siapapun yang berjaya . Akhirnya,saudara Nabi Musa datang menemui Asiah dan menceritakan bahawa ada seorang wanita yang boleh menyusukan Nabi Musa,iaitu Yukabid .

Sesungguhnya janji Allah itu benar . Yukabid telah menemui anaknya setelah dia menghanyutkan anaknya ke dalam sungai Nil .

Masih adakah wanita setabah Yukabid pada zaman sekarang ? Subhanallah ... Ingin sekali aku menjadi setabah Yukabid ...

No comments:

Post a Comment