Friday, September 7, 2012

Dia Menangis Sesaat Dikhitbah ...

Assalamualaikum :)

Pada malam yang indah dan tenang ni,aku nak kongsikan sebuah kisah benar tentang seorang hamba Allah yang dulunya pernah hidup bersama seorang sahabat aku di atas muka bumi ni . Dialah orang yang sangat sahabat aku sayang suatu ketika dahulu . Namanya aku ubahkan di dalam cerita ni . Biarlah hanya aku dan sahabat aku yang tau siapa identiti dia yang sebenarnya .

******

" Tau tak ? Dia telah dikhitbah ! "

" Eh ? Kenapa ana tak tau ? Bila ? "

" Pergi tanya dia . "

Aku cuba untuk berjumpa dengan dia,tapi disebabkan keadaan tak mengizinkan,aku tak sempat untuk bertanya tentang khabar berita tu . Tak berapa lama lepas tu,aku dapat tau bahawa dia telah terima 'khitbah' tersebut dan telah pun bertunang . Aku jadi tak senang duduk . Kenapa aku sebagai seorang yang rapat dengan dia tak dimaklumkan sendiri oleh dia sesaat dia dikhitbah ? Akhirnya,aku ambil keputusan untuk bertemu dengan dia pada hujung minggu . Tapi,yang aku jumpa hanya ibunya .

" Assalamualaikum,Maria ada ? "

" Maria ? Masuklah,dia ada dalam bilik .. "

Kemudian,aku masuk dan agak terkejut dengan keadaan dia . Dia nampak lemah dan pucat terbaring di atas katil . Dia pandang aku dengan satu senyuman terukir di bibir yang pucat lesi . Aku terduduk di sisinya .

" Kenapa dengan anti ? Ana dengar anti telah dikhitbah,tapi berbeza pulak dengan apa yang ana lihat sekarang . "


Sambil tersenyum,dia menjawab ...

" Memang benar,ana telah dikhitbah oleh ujian suatu penyakit ... Ana telah bertunang dengan redha ... dan ana bakal bernikah dengan kematian ... Oleh itu,ana berbesar hati untuk menjemput semua sahabat ana untuk menziarahi pusara ana,supaya semua bersedia untuk dikhitbah pula ... "

Aku menangis di sisinya . Baru aku tahu cerita sebenarnya . Rupa-rupanya dia telah lama menderita penyakit barah otak . Aku sebagai sahabat dia pun tidak pernah tahu . Tak berapa lama lepas tu,dia pergi menghadap Ilahi ...

******

Aku termenung bila teringatkan cerita tersebut . Kata sahabat aku,dia menangis sesaat sahabatnya 'dikhitbah' . Namun,dia tersenyum sesaat dia mahu 'bernikah' . Al-Fatihah untuknya ...

No comments:

Post a Comment