Monday, January 7, 2013

Kisah Seorang 'Aku' Yang Pelupa

Assalamualaikum :)

Tengok tajuk entri , dah tahu yang kali ni bukan entri sedih . Hehe ... Tu bermakna mood aku agak ceria hari ni , walaupun aku masih rindukan arwah sahabat aku :') . So , aku kena ceria selalu macam yang arwah pesan kat aku sebelum arwah menghembuskan nafas yang terakhir .. 

Entri ni akan aku ceritakan tentang aku . Aku ni seorang yang pelupa sebenarnya . Terus-terang aku katakan , penyakit lupa aku sangat-sangat larh teruk sampaikan setiap kali apa saja yang aku nak buat , aku kena tulis kat atas kertas 'memo pad' . Ok , berdasarkan entri ni jugak , korang boleh nilai aku dengan baik ekk .. Siapa rasa tak nak ada isteri pelupa , jangan cuba kacau aku k .. Huhu .. Just kidding in seriously .. :3


Ok , aku ni sangat-sangat pelupa , sampai pernah terjadi beberapa perkara dalam hidup aku . Antaranya :

1. Terlupa Untuk Tutup Api Dapur 

Pernah satu hari tu , family aku teringin nak makan sejenis kuih yang dipanggil karamel . Jadi , diorang mintak aku buatkan memandangkan aku memang suka buat kuih tu . Cara penyediaan kuih tu pun mudah saja . Cuma perlukan gula setengah cawan , susu cair satu tin , telur 7 biji , then kukus jer larh . Lepas aku nyalakan api dapur , aku tengok jam . Aku perlu tunggu dalam 30 minit untuk pastikan karamel tu betul-betul masak . Nak dijadikan cerita , lepas 15 minit aku dah lupa yang aku tengah kukus karamel tu . Then , kakak aku ajak pegi jalan-jalan naik kereta dengan dia . Aku pun ikut larh dekat 45 minit jugak larh .. Bila balik rumah , baru aku ingat yang aku tengah bukak api dapur . Aku terus pegi dapur dan tutup api dapur tu . Air dah kering ... Huhu .. :3 . Alhamdulillah , aku ingat sebelum tong gas tu pulak yang meletup .. Err ... Nauzubillah ~

2. Terlupa Tengah Seterika Baju 

Baju sekolah baru beli tu .. Excited punya pasal , aku jadi rajin nak seterika . Then , aku rasa dahaga sangat , maklumlah bila seterika baju tengah malam ni kan .. Aku terus pegi dapur dan minum air . Lepas tu , aku pegi guna komputer , ikut jadual , bukak air-cond untuk sejukkan bilik , main dengan kucing .. Bayangkan , lepas berapa belas minit baru aku ingat yang aku tengah seterika baju . Menggelabah larh .. Aku terus pegi tengok baju aku .. Nak tau ? Aku bukan saja lupa yang aku tengah seterika baju . Tapi aku jugak lupa yang aku pegi letak seterika tu atas baju aku . Makanya , aku pun menangis tak berlagu larh mengenangkan baju aku yang berlubang bentuk seterika tu .. Thanks Mr.Iron coz make a beautiful shape on my clothes !

3. Terlupa Bawa Barang Ke Sekolah

Selalu sangat jadi macam ni . Hari ni , kawan-kawan mintak aku bawak apa-apa . Aku pun jawab , ok . Then , esok hari bila diorang mintak barang tu , aku akan lupa bawak barang tu . Huhu ... Sampai aku malu dengan diri sendiri . Mesti kawan-kawan dah malas betul nak layan sikap aku yang selalu lupa ni .. Kadang-kadang , homework pun aku terlupa nak buat , bukan sengaja . Aku akan cuba ingat ada homework atau tak . Then , bila aku sure yang tak ada homework , aku akan terus tidur . Esok harinya , bila kawan-kawan ingatkan aku , baru larh aku ingat dan hidup dalam ketakutan ... Rasa macam nak menangis air mata darah .. Huhu .. Sampaikan start awal tahun ni , aku terpaksa tulis segala kerja sekolah tu dalam buku , atas tangan , dan dalam Facebook coz aku perlu ada seseorang untuk ingatkan aku .. Dan Alhamdulillah , setakat ni semua kerja sekolah berjaya aku siapkan dengan baik :) .


4. Terlupa Tempat Letak Barang 

Satu-satunya barang yang aku selalu sangat terlupa letak kat mana adalah cermin mata aku . Aku jarang gunakan cermin mata kat rumah . Aku lebih banyak pakai cermin mata masa keluar rumah . Then , setiap kali aku tanggalkan cermin mata , aku terpaksa cari dengan penuh susah payah lepas tu coz aku terlupa kat mana aku letak . Kadang-kadang , benda yang ada dalam tangan pun aku boleh tercari-cari . Huhu .. So , sebab tu larh sekarang aku hanya pakai cermin mata waktu belajar . Bila aku tanggalkan cermin mata , aku akan pegang bawak merata .. Huhu .. Terpaksa ~ :'(

Ada lagi tak .. Urm .. Itu saja kot .. Ntah larh .. Huhu .. Apapun , sekarang aku dalam latihan untuk cuba pulihkan penyakit ingatan aku yang semakin serius ni . Semua ni bermula bila aku sakit kepala dengan teruk waktu Form 3 . Apapun , tolong doakan aku pulih semula .. Coz semua ni bukan aku yang mintak ..

No comments:

Post a Comment