Sunday, January 6, 2013

Mengejar Erti Kebahagiaan :) .

Assalamualaikum :)

Ramai yang pelik , kenapa entri aku selalu sedih ? Hehe .. Aku pun tak tau . Mungkin ikut mood kot :) . So , entri kali ni tak ada larh pasal sedih rasanya . Mengejar kebahagiaan , aku maksudkan sebagai seseorang yang kesedihan tapi cuba untuk mencari kebahagiaan dalam longgokan kesedihan tu . Eh2 , ada jugak larh pasal kesedihan ni . Ngee ~ :3


" Kita melihat kebahagiaan itu seperti pelangi , tidak pernah berada di atas kepala kita sendiri tetapi selalu berada di atas kepala orang lain .  ( Thomas Hardy ) "

Kenapa perlu rasa sedih ? Sedangkan bahagia itu telah tercipta buat kita :) . Satu senyuman palsu boleh menyembunyikan 1001 kesedihan kan ? Jadi , sentiasa larh senyum walaupun pahit seperti hempedu . Walaupun kita tak pernah mintak kesedihan tu datang dalam hidup kita , hakikatnya kesedihan memang dah ditakdirkan dalam hidup setiap insan .

Tapi , memang dah jadi lumrah manusia ni akan bersedih dengan perkara-perkara yang remeh . Aku misalnya , ada larh seorang manusia yang sangat suka bersedih . Tau kenapa ? Sebab aku tak pernah jumpak kebahagiaan yang 'pure' dalam hidup aku . Kadang-kadang , otak aku akan fikir yang kebahagiaan tu mungkin akan datang dari seseorang . Jadi , setiap kali ada sesiapa yang berkawan dengan aku , aku akan cuba cari di mana letaknya kebahagiaan tu . Tapi , aku takkan pernah jumpak kebahagiaan yang 'pure' tu .. Dan dengan perasaan penuh duka , kecewa .. aku akan perlahan-lahan tinggalkan orang yang aku anggap boleh bawak kebahagiaan dalam hidup aku tu .

Setelah lama aku cari kebahagiaan yang tersembunyi di sebalik kesedihan tu , aku berjaya temui formula kebahagiaan aku sendiri . Iaitu dengan cara aku menyendiri dan mula carik keseronokan dalam sesuatu perkara yang kecil dan mudah . Ya larh .. setiap kali aku cuba carik kebahagiaan dalam diri orang lain , aku akan di kecewakan . Jadi , better from now aku mula berubah . Berdikari dan tak bergantung kepada orang lain lagi .


Susah untuk mencari kebahagiaan tu sebenarnya , tapi bila dah jumpak , kita kenalah hargai . Kebahagiaan yang aku nampak sekarang ni pun , ada larh dengan cara menjauhkan diri dari semua orang supaya aku takkan susahkan diorang lagi . Isn't I'm wrong ?

Ramai kawan-kawan dah tak berapa suka dengan perubahan aku yang diorang kata matang tapi terlalu serius . Aku tak tau nak buat macam mana sebab aku tak suka ditertawakan bila diorang anggap aku ni macam budak-budak . Tapi aku jugak tak suka kehilangan kawan-kawan aku disebabkan perubahan aku . Jadi , aku akan cuba jadi macam dulu balik walaupun pahit :( .

Tapi .. kebahagiaan tu tetap akan aku carik .. :')

No comments:

Post a Comment