Thursday, January 10, 2013

Let's Talk About FRIEND . What ? -.-

Assalamualaikum :)


Pernah tengok cerita Spongebob Squarepants ? Opss .. Mesti larh pernah kan ? Orang tua pun suka tengok cerita ni . Huhu .. Cuba bagitau apa yang kita boleh nampak ciri-ciri yang ada pada Spongebob ni ? Ok .. Apa yang aku boleh nampak :

1. Spongebob sejenis sponge yang sentiasa ceria tak kira tempat dan waktu , mungkin sebab tu dia suka menyanyi .
2. Sentiasa bersedia melakukan kerja dan selalu menyebut ''saya sedia , saya sedia , saya sedia !" .
3. Sponge yang penyayang . Spongebob pernah menangis dengan teruk lepas kehilangan siputnya si 'Gary' .
4 . Pandai memasak sehingga boleh bekerja sebagai tukang masak di restoran Krabby Patty .
5. Pembersih coz Spongebob pernah bergaduh dengan Patrick bila ternampak tangan Patrick yang kotor .
6. Suka mencari keseronokan dalam suatu perkara yang kecil , contohnya tangkap obor-obor .

And one more thing .. Spongebob Squarepants ni merupakan sejenis hidupan laut yang sangat-sangat friendly kan ? :D .


Cuba tengok manusia sekarang , bertegur sapa dengan orang yang diorang kenal saja . Kalau dah tak kenal tu , harap sepatah perkataan pun takkan keluar . Kot larh nak sebut 'Assalamualaikum' . Tak ada aihh .. Nak ada pun bila perempuan lalu kat sebelah orang lelaki . Masa tu , tegur melebih larh . 

" Assalamualaikum cik adik .. Nak pegi mana tu ..? Sorang jer .. :3 "

Ehh ... Apa kono eh jang ? -.- 

Then , sekarang ni senang jer kalau nak jumpak kawan yang tikam belakang kawan . Pantang dengar jer benda buruk pasal kawan tu , mesti ada larh nak kutuk . Pegi bagitau kat Peah larh , Saodah larh , ajak mengumpat habis semua . Nak sedekah pahala kat kawan larh kononnya -.- . Macam ustazah yang ajar Pendidikan Syariah cerita larh . Ada budak tu dia mengandung luar nikah coz mak dia tak pernah pantau dia . Then , bila dia beranak dalam rumah pun , mak dia tak tau . Dia bawak anak tu pegi sekolah , bagi kat 'boyafriend' dia  -.- . Lepas tu bagitau kawan .

" Hang tau , jangan bagitau orang yang pagi tadi aku beranak ! "

Yang kawan tu pun biasa larh , sahabat sejati .. Cerita larh kat kawan lain ..

" Hang jangan bagitau orang lain tau , si Leha tu baru beranak pagi tadi ! "

Lastly , perkara tersebut tersebar ke satu sekolah , itupun mak dia tak tau lagi . Isk3 .. Tapi , pointnya yang aku nak cerita di sini bukan larh bab mengandung luar nikah . Tapi , aku nak cerita yang orang dok kata kawan tikam belakang tu . Haa .. ni kan aku dah terkeluaq bahasa Kedah ni .. Aihh .. Payah sangat aku nak sembang pun aihh ... ~ -.- .

Kadang-kadang aku tak suka , bila mana cikgu tak masuk , aku sibuk baca buku , kawan-kawan kat sebelah dok buat 'mesyuarat agung' sempena 'program sedekah pahala' kat orang lain -.- . Kalau tak kacau aku tak ada larh aku nak hairan sangat . Bagus apa hampa nak sedekah pahala kat orang . Buat apa aku nak halang kan ? Yang jadi masalahnya , dok mengumpat kawan-kawan , lepas tu gelak kuat . Amboihh .. tak ada sapa nak dengar hampa gelak aihh .. Aku agak terganggu tau tak ? Tambah pulak , tiba-tiba melayang rasa simpati aku terhadap orang yang diumpat tu . Huhu ..

Aku letak tajuk Let's Talk About FRIEND , kes aku nak ajar hampa cara-cara nak hargai kawan . Japgi dok fikir aku ajak mengumpat kawan pulak -.- . Ok , tutup bahasa Kedah . Aku dah tak pandai nak tulis bahasa Kedah banyak-banyak ni :3 .

Start from now , berubah larh . Nobody perfect , tau kan ? Setiap manusia ada kebaikan dan kelemahan masing-masing . Kena belajar larh hargai kebaikan orang lain dan terima seadanya kelemahan orang lain . Takkan nak mengumpat orang lain jer selalu . Kenapa ? Kita saja baik , dia semua jahat , macam tu ? Kalau ada nampak kawan buat salah , tegur larh dia dengan cara yang berhemah . Islam dah ajarkan semua tu . Apa salahnya kalau praktiskan dalam hidup kan ?


Mesti ada orang nak kata . Kenapa aku mesti ambik Spongebob Squarepants sebagai model untuk entri aku kali ni ? Kenapa tak ambik Rasulullah S.A.W sebagai role model yang baik ? Haa .. Sini aku nak bagitau . Tujuan aku ambik Spongebob Squarepants sebagai model entri aku kali ni coz aku nak bagitau yang , kalau makhluk 'sponge' yang kecik dok dalam laut tu pun boleh hargai kawan , kenapa kita tak boleh ? Rasulullah S.A.W sememangnya merupakan role-model yang terbaik . Selama hari ni pun aku memang dah nasihatkan semua kawan-kawan aku , ikut larh cara hidup Rasulullah S.A.W . Tapi diorang kata apa ?

" Payah .. tu payah .. Rasulullah S.A.W ada larh orang yang mulia . Tak ada siapa boleh jadi macam dia .. "

Bila aku sebut pasal Spongebob , diorang kata aku macam budak-budak . Banyak alasan sangat .. Hurm .. Aku malas nak komen banyak . Fikir larh sendiri . Cuma satu benda yang aku nak diorang fikir . Fikir larh kalau kat sekolah , kita ada masalah , sedih .. Siapa yang selalu datang pujuk kita , tanya apa masalah kita ? Kita tak faham cikgu ajar , kepada siapa kita rujuk selain cikgu waktu kat sekolah ? Siapa yang selalu temankan kita kat sekolah ? Semuanya kawan . Lain kali jangan kata aku tak matang . Sebab walaupun aku nampak kebudak-budakan , sekurang-kurangnya aku bukan jenis tikam belakang kawan , dan duduk saja pun aku masih boleh fikir baik buruk sesuatu percakapan . Aku lebih suka berfikir daripada bercakap . Buang masa saja . Ok , stop here .

Opss ... Dan kepada kawan-kawan aku , tak kira larh kawan , sahabat , teman or anything else .. Terima kasih coz selama hari ni banyak tolong aku dalam banyak benda . Aku tak marah kalau diorang nak mengumpat atau lain-lain . Cuma aku sebagai kawan , aku rasa aku ada tanggungjawab untuk menegur , aku sayang diorang tak nak kerana mulut badan binasa , so aku tegur .. Berlapang dada larh ekk .. :)

p/s : Aku keluarkan bahasa Kedah bermaksud ayat penegasan . Jangan cepat putuskan seseorang tu matang atau tak . Sila jaga tepi kain sendiri ok :) .

No comments:

Post a Comment