Wednesday, July 11, 2012

Misteri : Jurang Mariana


Aku suka pasal misteri-misteri ni ... Antaranya,misteri jurang Mariana,misteri kehilangan kapal Flying Dutchman,misteri kehilangan pesawat yang melalui segitiga bermuda dan lain-lain ... Tapi,hari ni aku akan ceritakan tentang Jurang Mariana dulu,yang aku copy paste petikannya dari Wikipedia :)

Jurang Mariana merupakan jurang yang paling dalam di dunia,dengan kedalaman sehingga 11 km ( 6.8 batu ),dan merupakan lokasi paling dalam pada permukaan kerak bumi ... Jurang ini terletak di dasar Lautan Pasifik di timur dan selatan Kepulauan Mariana,di timur Mindanao,Filipina ... Jurang ini meliputi setengah kawasan lautan di selatan Filipina ... Jurang ini ditemui oleh pemerintah Sepanyol yang memerintah Filipina ketika itu ...

Jurang ini membentuk sempadan antara dua plat tektonik antara Plat Pasifik dan Plat Filipina ... Bahagian paling dasar adalah jauh lebih dalam dari aras laut daripada ketinggian Gunung Everest di atas aras laut (8,848m/29,028ka) ... Bahagian dasar laut di situ menerima tekanan sehingga setinggi 108.6 MPa,lebih seribu kali tekanan atmosfera piawai pada aras laut ...

Sekian,laporan dari aku untuk hari ini :D

p/s : Aku selalu terfikir,kalau ada orang lemas di Jurang Mariana tu,agaknya macam manalah nak cari mayatnya dalam jurang yang sangat-sangat dalam tu ...

No comments:

Post a Comment