Sunday, October 14, 2012

Ajaibnya Tentang Air Zam-Zam ! ^_^

Assalamualaikum :)

Siang tadi, ada sorang auntie yang merupakan kawan abah, datang ke rumah aku . Dia datang dengan bawak sebotol besar air kosong . Hairan dan pelik . Lebih kurang saja kan ? Hehe ... So,dia kata orang bukan Islam dah cuba banyak kali untuk buat air menggunakan teknologi tinggi untuk menandingi air zam-zam yang terdapat dalam Mekah Mukarramah .

Tapi ...?

Diorang tak mampu menandingi kehebatan air zam-zam yang keluar tanpa henti di kota suci Mekah tersebut :) . Dan akhirnya, diorang serahkan air tu kepada abah aku . Why ? Entah . Aku pun tak tahu . Maybe diorang nak suruh abah guna untuk siram pokok bunga kat luar rumah kot . Hoho ... ^_^



Sejarah Air Zam-Zam : 


Telaga zam-zam ditemui oleh Siti Hajar iaitu isteri kedua Nabi Ibrahim a.s dan ibu kepada anak Nabi Ibrahim iaitu Nabi Ismail . Siti Hajar dan anak kecilnya Nabi Ismail kehausan di kawasan gurun kering kontang . Lantaran itu,Siti Hajar berlari anak 7 kali antara Bukit Safa dan Marwa untuk mendapatkan air untuk anak kecilnya itu . Allah S.W.T menghantar malaikat Jibrail untuk mengeluarkan air suci dari tengah-tengah padang pasir itu . Lokasinya ialah tempat Nabi Ismail menghentak-hentakkan kakinya dan menangis . Siti Hajar mengepung kawasan mata air itu dengan batu-batu dan memanggil zam-zam yang bermaksud 'kepung air' . Ketika itu Mekah belum ada penduduknya lagi .


Datuk Nabi Muhammad S.A.W bernama Abdul Muttalib telah mengurus dan menjaga keselamatan satu-satunya sumber air di Kota Mekah pada zaman pra Islam . Perkataan 'zamzam dipercayai berasal daripada ungkapan 'zomk-zomk' yang bermaksud 'berhenti mengalir' - yang diluahkan oleh Siti Hajar dalam percubaannya menakung air yang berhamburan keluar .


# Islam is A Beautiful Religion ! I'm Proud For Being A Muslimah ! #


Dah terbukti Islam itu agama yang benar . What you waiting for ? Let's choose the truth ! Allahu Akbar !


^_^


No comments:

Post a Comment