Thursday, October 4, 2012

Siapa Aku Untuk Melawan Takdir ?

Assalamualaikum :)


Bulan puasa yang lepas,aku disahkan mempunyai jangkitan kuman di dalam rahim . Tiga hari aku ditahan dalam wad bersalin yang penuh misteri tu . Then,lepas dari tu aku dilepaskan keluar (chewah .. macam keluar penjara pulak ) atas sebab dah sembuhlah kononnya .

Aku kena makan ubat itu . Ubat ini . Tak cukup,umi tambahkan lagi . Perut aku penuh dengan ubat saja . Aduh .. Aku memang sembuh lepas tu,alhamdulillah . Tapi sekarang,aku kembali jadi macam dulu . Sakit tu datang balik . Setiap masa aku sakit . Dalam kelas,aku tak boleh fokus . Ya Allah .. Rahim aku .. Sakit .. Huhu ... :'(

Sahabat aku meninggal . Ini cerita lain pulak . Bukan seorang,tapi dua orang . Allah .. Sungguh,aku diuji .. Kuatkan imanku .. Hari tu,aku nak melintas jalan . Untuk pengetahuan umum,aku takut bila berjalan atas jalan raya . Sangat-sangat takut . Lebih takut kepada lori . Tak kira kecik atau besar . Ok,sambung cerita . Selalu sangat aku terbabas dari cerita sebenar . ==" 

Hari tu,aku nak melintas jalan . Entahlah dari mana lori tu terbang,hampir-hampir nak langgar aku . Aku terus ke tepi walaupun sememangnya aku di tepi jalan . Lori tu yang bersalah . Itu satu . Lagi satu,aku nak lintas jalan untuk pergi kedai . Secara tiba-tiba,sebuah kereta yang kononnya mewahlah ( bukan boleh bawak masuk kubur pun ok ? ) datang dengan laju meluru ke arah aku . Aku terkejut terus ke belakang sikit . Kalau kawan-kawan nak tau,jarak di antara tayar kereta Mr. Mewah tersebut dengan hujung jari kaki aku hanyalah 3cm saja . Yup,tiga sentimeter bukannya tiga meter ! Kalau aku mati kat situ,memang tak taulah apa nak jadi kat umi dan abah aku . Aku cukup takut atas jalan raya . Sebab tu,aku tak pernah berniat nak belajar bawak kereta . Jangan nak berangan . 


Banyak lagi yang jadi kat aku sejak kebelakangan ni . Tapi,Alhamdulillah . Aku masih hidup untuk terus beribadah kepada-Nya . Siapa aku untuk melawan kehendak Allah ? Aku terfikir,16 tahun 4 hari aku hidup atas muka bumi ni . Sedetik pun aku tak boleh bersyukur ? Macam-macam yang jadi pada aku . Aku pernah lemas bersama arwah kakak aku di laut . Tapi siapa yang meninggal ? Kakak aku dan bukannya aku ! Aku pernah hampir dilanggar kereta dan lori,tapi Allah masih sayangkan aku . Buktinya ? Allah selamatkan aku,beri peluang untuk aku terus beribadah ! Aku pernah hampir dipatuk ular . Tapi Allah kirimkan seekor katak untuk bantu aku . Aku pernah hampir dibunuh seekor kala jengking . Tapi Allah kirimkan seekor kucing untuk selamatkan aku . Aku pernah hampir disentuh lelaki yang tak kenal erti dosa pahala . Tapi ? Allah masih sayangkan aku . Allah kirimkan seorang manusia untuk selamatkan aku masa tu . Masih tak bersyukur ...?

One more thing,(speaking ni serabut,back to Malay version ==" ) aku hampir di operate gara-gara jangkitan kuman dalam rahim aku . Doktor perlu cuci rahim aku . Tapi ? Allah masih selamatkan aku ! Doa dan sokongan umi di sisi aku saat aku lemah telah banyak membantu aku .. Aku kembali kuat untuk melawan sakit aku dan akhirnya,aku tak jadi dibedah . Mengapa sukar untuk bersyukur,wahai Ummu Khautar ? 

Aku pernah terfikir . Aku sedih dengan dugaan . Kenapa Allah tak ambil aku kembali ? Kata mereka,Allah lebih sayangkan orang-orang yang meninggal . Habis,kenapa Allah tak ambil nyawa aku ? Allah tak sayangkan aku ? Astagfirlahalazim ... Sekarang aku sedar,Allah sangat sayangkan aku .. Dia selamatkan aku dari segala bencana sebab dia nak berikan aku peluang . Peluang untuk aku bertaubat dan mula belajar untuk menjadi hamba-Nya yang diredhai-Nya ...

Bersyukurlah wahai diri ... Dirimu sangat beruntung ...! :')

No comments:

Post a Comment