Friday, October 5, 2012

Kisah Sedih : Kerana Dia Ibuku ...

Assalamualaikum :)

Pada petang ni . Aku ingin menceritakan tentang sebuah kisah sedih . Aku hanya manusia prihatin yang ingin menceritakan kisah ini pada sahabat sekalian . Namun,cerita asalnya datang dari si kecil sendiri . Tidak kira ianya cerita dongeng,mitos,lagenda,ataupun lain-lain . Pengajarannya tetap memberi 1001 makna di dalam kehidupan kita sebagai manusia . Ingatlah ... Si kecil sentiasa memerlukan kita  untuk terus membesar dengan aman di atas muka bumi ini .. :')


Aku terasa sejuk . Dingin . Tanganku menggenggam lembut seutas tali besar di atas dadaku . Entahlah dari mana datangnya tali tersebut . Aku tidak tahu . Di manakah aku sekarang ? Aku juga tidak tahu . Hanya terasa aku sedang di dalam sebuah kelambu kecil yang lembut . Di sekelilingku berwarna kemerahan saja . Aku ingin terus membuka mata . Namun,aku hanya mampu mengedipkan mataku sebentar dan memejamkannya semula .

Rasanya sudah lama aku di sini . Mungkin saja hampir 9 bulan aku di sini . Di manakah aku ? Sekali lagi aku tertanya-tanya . Aku mendengar suatu suara lembut menyanyikan sebuah lagu merdu . Aku turut merasa tangannya mengusap dinding yang berada di sekelilingku . Aku semakin keliru . Perlahan-lahan,aku memejamkan mataku . Terlena diulit sepi ..

Aku merasa rimas dengan tali yang berada di atas dadaku . Aku menendang kakiku ke hadapan . Secara tiba-tiba,aku dapat merasakan kesakitannya melalui suaranya yang sedang mengeluh kesakitan . Selama beberapa jam,aku mendengar suara keluhannya . Hinggalah tiba satu detik . Aku terlihat satu cahaya terpancar dari suatu arah . Aku dapat merasakan tubuh kecilku perlahan-lahan ditarik ke arah cahaya tersebut . Tidak lama kemudian,aku merasakan seolah-olah duniaku cerah berbanding sebelumnya . 

Aku cuba membuka mataku sedikit . Aku dapat lihat beberapa manusia yang memakai baju berwarna hijau sedang memandangku sambil tersenyum lebar . Tali besar yang berada di atas dadaku sekian lama itu telah pun dipotong . Aku diletakkan di atas dada seorang wanita . Kata mereka,dia adalah ibuku . Wah ...! Dunia ini luas ! Aku yakin,wanita yang bernama ibu ini pasti akan melindungi tubuhku yang kecil setiap masa . Aku berasa sangat gembira ..


Kini aku semakin membesar . Benar sangkaanku . Ibuku membesarkanku dengan penuh kasih sayang . Ibuku sentiasa menyuap makanan ke mulutku setiap kali aku menangis kerana kelaparan . Aku ditatang bagai minyak yang penuh . Namun,sepanjang aku membesar,aku sering terdengar mereka menyebut tentang ayah . Ayah ? Apakah itu ayah ? Aku tidak tahu . Kata mereka lagi,setiap anak mempunyai ayah . Tapi ... dimanakah ayahku ?

Semakin aku membesar,ibu semakin berubah . Ibu semakin tua . Dan ibu semakin garang . Setiap apa yang aku lakukan,pasti menjadi kesalahan di matanya . Apa salahku ? Di manakah ayah yang sepatutnya melindungiku ? Aku dipukul,dirotan,dimarahi walaupun hanya atas sebab yang kecil . Aku juga sering mendengar rakan-rakan ibu yang lain menghalang ibu untuk memukulku . Namun,ibu tetap memukulku dengan penuh perasaan marah ..

" Sudahlah ! Bukan salah dia yang mahu dilahirkan ke dunia ini dengan cara itu ! Mengapa perlu dilepaskan tekanan ke atasnya ?!! Dia tidak ada ayah,mengapa dia perlu diperlakukan sedemikian rupa ?!! "

Aku terdiam sejenak . Di manakah ayahku ? Siapakah aku sebenarnya ? Suatu hari,sedang aku duduk membaca buku dengan ibuku . Tiba-tiba,datang seorang lelaki masuk ke dalam rumahku sambil membawa sebilah pisau belati di tangannya dan menarik tangan ibuku . Aku terkejut . Aku ingin membantu ibu . Namun,aku pula ditikam oleh lelaki kejam tersebut . Aku menangis kesakitan . Sayup kedengaran suara jeritan ibuku . Aku tidak sedarkan diri lagi ..


Kini,sudah hampir 10 tahun ibu pergi meninggalkan aku . Aku teringat peristiwa itu . Lelaki kejam itu menikamku dan aku tidak sedarkan diri . Buah pinggangku semakin parah . Akhirnya,seseorang telah mendermakan buah pinggangnya dan saat itu juga ibu pergi meninggalkan aku seorang diri di dunia ini . Mengapa ibu ? Siapa lelaki itu ? Mengapa dia ingin membunuh ibu ? Mengapa ibu sering memukulku dahulu ? Semuanya menjadi tanda tanya hinggalah suatu saat,aku terjumpa sebuah buku diari yang disembunyikan di bawah katil ibuku . Bebola mataku membaca isi kandungannya dengan penuh minat ..

" Aku dirogol dan aku mengandung . Di manakah harus aku letakkan anakku ini ? Dia tidak bersalah .. Kejamnya lelaki itu ! Mengapa aku dianiaya ? Aku ingin gugurkan anak ini ! Tapi ... Aku sangat sayangkan dia .. Aku akan berikan dia kepada orang apabila dia telah dilahirkan suatu saat nanti .. "

" Saatnya telah tiba,sekarang aku lemah ... Aku telah selamat melahirkan anakku,seorang bayi lelaki yang comel . Aku sayangkan dia . Aku akan menjaganya dengan sepenuh kasih sayangku .. Maafkan ibu,nak ... Ibu tidak dapat memberikanmu kasih sayang seorang ayah seperti yang setiap orang inginkan ... "

" Anakku semakin membesar dengan baik . Namun,aku sentiasa dalam keadaan tertekan . Lelaki itu sering muncul kembali dalam hidupku ! Dia sentiasa menggangguku ! "

" Anakku dalam keadaan kritikal .. Semuanya kerana lelaki kejam itu ! Ya Allah .. Selama ini,aku abaikan tanggungjawabku sebagai seorang ibu dengan memukulnya .. Dan sekarang,aku akan tebus kesemua kesalahanku .. Wahai anakku,jagalah buah pinggang ibu,nak .. Ibu sayangkan kamu .. "

Aku menangis semahu-mahunya .. Rupa-rupanya lelaki itu adalah ayahku dan aku hanyalah anak luar nikah ! Anak yang tidak diundang ! Ibu ... Mengapa ibu tinggalkan Irfan ...! Di sisi pusara ibu,aku mendoakan kesejahteraan rohnya di sana . Meskipun aku dibesarkan dengan kesedihan,dia tetap ibuku ... Dan kerana dia ibuku,aku sangat sayangkan dia .. Ya Allah ! Tempatkanlah ibuku di kalangan orang-orang yang beriman ! Amin ...

Aku memejamkan mataku . Terdengar sayup suara ibu membisik di telingaku ...

" Muhammad Farwan Irfan . Semoga dia menjadi seorang anak yang akan membawaku ke syurga suatu hari nanti .. "

Aku melangkahkan kaki untuk pergi meninggalkan kawasan perkuburan . Namun,langkahku berat .. Untuk pergi dengan terlalu cepat kerana dia ibuku ... Dan aku menangis lagi ..

No comments:

Post a Comment