Friday, October 12, 2012

Perkara Pelik Aku Suka Buat Masa Kecik :D

Assalamualaikum :)


- standard larh bila cerita pasal zaman budak,letak lollipop pic - 

Setiap orang ada benda pelik yang korang suka buat waktu zaman kecomelan dulu kan ? Ada yang suka makan besi,gigit sofa,kencing dalam seluar .. Haha . Terkena batang hidung sendiri ker ? Gulp .. Ngee .. :P 

Aku sangat banyak pengalaman bab buat benda-benda pelik waktu kecik ni . Sini aku listkan di bawah ni . Saja nak release tension menghafal tak berhenti :D

Perkara Pelik Aku suka Buat Masa Kecik :

1. Makan Bedak Specially Bedak Yang Terlebih Letak Atas Muka .

Dulu,umi dan abah yang selalu letakkan bedak atas muka aku ni . Abah dan umi kata,kalau tak letak bedak,nanti tak comel :P . Selalu sangat jer bedak terlebih ( biasa larh budak-budak ) dah macam 'hantu tepung gomak' tau ? Then,aku akan ambik bedak yang terlebih tu dengan jari dan makan . Kadang-kadang,kalau tak puas lagi,aku ambik bedak umi dan tuangkan atas tangan,makan . Sedap :D . Lepas tu,kalau umi tengok bedak habis cepat tu,buat muka tak bersalah dah larh :P

2. Panjat Pokok Buah Kuinin Dan Terjun Balik .

Ini mungkin bukan perkara pelik bagi sesetengah orang . Tapi,pelik bagi aku yang merupakan seorang budak perempuan . Twink :3 . Tambahan pulak,kalau aku dah panjat sampai atas,aku akan terjun ke bawah macam terjun dalam sungai dan panjat semula . Seronok ! :D . Pernah sekali aku terjatuh tersembam,aku buat tak tau jer . Kuat larh konon :'D . Aku memang suka main dengan pokok,sampaikan pantang aku jumpa pokok,mesti aku akan panjat . Paling kurang pun,ambik akar pokok dan buat buaian cantik macam dalam cerita puteri . Haha :3

3. Makan Nasi Berkuahkan Air Sirap .

Ini mungkin ada jugak manusia lain yang buat macam ni . Huhu . Dah ada kuah,pegi tambah air sirap pulak setengah cawan . Best ! :D . Lepas tu,aku akan kena marah sebab memandai buat resepi sendiri yang tak berfaedah .

4. Tengok Cermin Dan Kata " Awak Comel ! " :3 .

Haha . Malu aku . Dulu,aku selalu merajuk dan muncung mulut 14 cm  kalau umi dan abah sikatkan rambut aku bukan mengikut kehendak aku . Then,kalau rambut dah rapi disikat,bedak dah letak,aku akan tengok cermin . " Awak comel ! " . Konon-kononnya macam orang dalam cermin tu kawan ghaib jer . Perasan sorang jer . :3 

5 . Asingkan Ikan Bilis Dari Nasi .

Ok . Ini memang tak pelik . Tapi,yang peliknya adalah sebab kenapa aku suka asingkan ikan bilis dari nasik . Dulu,waktu tadika,aku selalu terfikir yang setiap benda yang ada atas muka bumi ni,mesti tercipta dari satu benda yang lain . Masa tengah makan dengan kawan-kawan,aku tanya . Agaknya ikan bilis diperbuat dari apa ? Diorang kata,mungkin diperbuat dari cicak . Sebab tu,aku suka asingkan ikan bilis dari nasik . Dan sampai sekarang pun,aku tak suka makan ikan bilis . Huhu =="

6. Makan Habuk Yang Terhasil Dari Pemadam .

Perangai ni start waktu aku umur 7 tahun . Kawan-kawan aku kata,kalau nak tengok hantu,kena makan habuk pemadam yang keluar lepas kita padamkan apa-apa yang ada atas kertas tu . Taksub punya pasal,aku pun ikut . Huhu . Khurafat betul . Lastly,aku pun dah terbiasa dengan benda tu dan selalu sangat aku telan habuk-habuk tu walaupun terasa siksa macam telan getah .

That's all ^_^

Sebenarnya,banyak lagi perkara pelik yang lain aku suka buat . Tapi aku malas nak bagitau . Eh2,malu sebenarnya :3 . Tapi,kebanyakan perkara yang aku suka buat kecik dulu,sekarang mesti aku dah tak pandai buat . Bila difikirkan balik,macam mana aku boleh buat semua tu dulu ekk ..? Panjat pokok dan tembok . Sekarang,berdiri atas kerusi pun dah gayat . Huhu .. Dulu,aku sangat suka main api,tapi sekarang ? Ngee ... Ntah lerr ... 

Tapi,apa yang aku suka buat kecik dulu terbatas . Sebab umur 8 tahun,aku dah masuk tahfiz . Aku tak lalui zaman kanak-kanak dengan baik pun :) . Penderaan aku kat situ membuatkan aku dah tak nampak macam budak-budak yang berumur 8 tahun . Mungkin sebab aku kena belajar jadi tegas dan garang masa tu . Kalau tak,macam mana aku nak teruskan hidup,kan ? :)

p/s : Orang kata aku pelik . Yer ker ? Pelik sikit tak apa,jangan jadi alien sudahlah ^_^

No comments:

Post a Comment