Thursday, October 4, 2012

Ya Allah .. Aku redhai pemergiannya ...

Assalamualaikum :)


" كل نفس ذائقة الموت... "

Hari ni,aku dikejutkan dengan berita kematian sahabat aku . Innalillahiwainnailaihirajiun .. Allah lebih sayangkan dia .. Aku rasa sangat-sangat sedih + terkejut bila dengar tentang berita kematian dia yang lebih tua dari aku . Mula-mula,aku tak percaya .

" Eh,meninggal ? Biar betik ? Kenapa ? "

Aku pun mula pelik . Aku pergi jumpa cikgu aku . Bukan aku tak redha dengan takdir dan tak dapat menerima kenyataan . Bukan ! Tapi sebab aku nak pastikan kesahihan berita ni . Aku betul-betul terkejut masa tu . Jantung aku jadi laju . Langkah aku lemah longlai . Kepala aku sakit . Aku keliru . Bertambah lemah bila cikgu aku katakan,memang betul,dia dah meninggal pagi tadi . Aku terus terduduk di sisi cikgu aku,di depan kawan-kawan lain,depan kelas . Aku menitiskan air mata,setitis saja . Cikgu tau aku sedih . Cikgu kata,kalau aku nak tengok jenazah dia,pergilah ikut ustazah aku . Tapi,aku ...

" Saya memang nak pegi ! "

Aku terus kesat air mata di pipi aku . Aku ke belakang kelas,tempat duduk aku dalam kelas . Semua kawan pandang aku . Aku tunduk . Sampai di tempat duduk,aku pandang seorang sahabat aku .

" Betul weyh ... Dia dah tak ada . Dia dah meninggal pagi tadi .. "

Aku cuba tahan air mata aku yang bergenang . Tapi,aku ... Aku terus tarik tudung aku dan tutup muka aku . Aku menangis semahu-mahunya . Aku nampak sahabat aku tundukkan kepala ke bawah . Butiran air mata jatuh setitis demi setitis . Aku terkedu . Tiba-tiba saja terdengar suara arwah tergiang-giang di telinga aku ...

" Hai ! Sorang jer ? Kalau sunyi,kita nak temankan .."

" Kenapa sedih ni ..? Ceritalah ... Mungkin,Kak Wani boleh bantu Wani .. "

" Wani,depa kata Wani ni adik angkat Kak Wani ! "

" Wani .. Kak Wani sedihlah .. Depa kata Kak Wani macam-macam ... "

" Wani,minta maaf .. Kak Wani tak boleh temankan Wani .. Kak Wani nak pergi ziarah kubur adik Kak Wani .. Wani jangan sedih,nanti Kak Wani sedih jugak .. Boleh demam terkejut tau ... "

Wani ... Wani ... Wani ... Arghh ....! Aku tergamam . Kenapa aku ni ?!! Redhalah dengan ketentuan-Nya,Waniey ! Aku menangis lagi . Ya Allah .. Apa aku buat ni ? Semasa hayat arwah dulu,arwah merupakan seorang manusia yang sangat baik dengan aku . Tapi,aku ? Aku selalu main-mainkan dia ! Bila dia dah tak ada,baru aku menyesal ! Padan muka aku ! 

Aku harap sangat yang aku boleh pergi ziarah jenazah dia . Tapi ... Bila aku maklumkan tentang hal ni pada abah,abah kata kena cepat pergi kerja . Memang nak ziarah,tapi kena cepat pergi kerja . Esok sajalah . Aku sedih + sedih + sedih + sedih ! Abah ... Kenapa abah ...? Aku teringat kata-kata sahabat aku ..

" Tau tak ? Sepanjang dia sakit,dia harap sangat kita pergi tengok dia ... "

Kepala aku semakin sakit . Sepanjang hayat dia,aku abaikan dia . Bila dia sakit,aku tak ziarah dia . Bila dia meninggal,aku tak mampu ziarah jenazah dia ! Sahabat macam apa aku ni ?!! Aku menangis lagi dan lagi .

" Sudahlah Waniey ... Redha saja dengan qada dan qadar Allah . Allah lebih sayangkan dia ! "

Aku terdiam . Sudahlah ... Aku nak sedekahkan Al-Fatihah pun tak mampu . Keuzuran,terbatas . Redha saja . Ya Allah ... Aku sayang dia,sahabat aku yang aku tak pernah sedar selama hari ni selalu ambil berat pasal aku . Semoga Allah tempatkan dia di kalangan orang-orang yang beriman . Amin ...

p/s : Ramai sahabat aku meninggal sekarang . Aku ? Bilalah agaknya ... Herm ...

No comments:

Post a Comment