Tuesday, October 9, 2012

Tumpang Gembira ... Atau Tumpang Bersedih ?

Assalamualaikum :)


Beberapa bulan yang lepas,aku dapat tau bahawa ada seorang teman hamil . Hamil luar nikah . Masya-Allah .. Terkedu aku . Niat aku menceritakan pasal ni bukan untuk mengaibkan sesiapa . Tapi aku nak remaja-remaja lain ambil iktibar dan jangan jadi seperti peribahasa " terlajak perahu boleh diundur,terlajak berzina dah tak ada guna " .. 

Aku sedih . Sebagai teman,kenapa aku tak mampu mentarbiyah teman-teman aku yang lain ? Dia terpaksa berhenti sekolah kerana masalah tersebut . Dan sekarang,dia telah bahagia di samping suaminya yang merupakan lelaki yang bertanggungjawab ke atas kehamilannya . 

Tadi,di sekolah ...

" Weyh ... Ingat dia tak ? "

" Dia ? Siapa ? "

" Alarh ... dia ... yang mengandung tu ... "

" Owh ... dia ... kenapa ? "

" Dia dah selamat lahirkan anak hari tu ! "

" Eh ... Yer ekk ..? "

" Yer larh ... anak dia comel sangat tau ! "

" Owh .. Lelaki ker perempuan ? "

" Perempuan . Nama ******* Binti Abdullah ... "

" Owh ... Alhamdulillah,dia selamat bersalin kan ... "

" Huhu ... Bersalin normal pulak tu .. "

" Erm ... "

Rasa macam biasa saja situasi di atas kan ? Huhu ... Bagi aku,tak biasa sebenarnya walaupun dia dah bernikah . Sebab .. sebab anak dia,anak luar nikah . Kesian dia . Kesian anak dia ... Tak perlulah aku sebutkan namanya di sini . Yang pasti,sahabat aku tak ramai yang baca blog aku ni . Tujuan aku tulis pasal ni pun bukan sebab aku nak aibkan sesiapa . Tapi ... cuba fikirkan . Kenapa sekarang mudah sangat kita dengar pasal kelahiran anak luar nikah ? Bertambah sedih bila kebanyakannya terdiri daripada remaja bawah umur 18 tahun ... :'(

Bila aku dapat tau yang dia dah bersalin,aku jadi keliru . Nak tumpang gembira atas kelahiran anak dia ? Ataupun tumpang sedih atas kelahiran anak yang tercipta kerana cinta berdasarkan nafsu tu ? Entahlah . Then,itu larh sebabnya kenapa aku diam membisu saja bila kawan-kawan yang lain ceritakan tentang dia dengan penuh excited . Bukan tak gembira bila kawan selamat melahirkan anak . Cuma sedih bila tengok ramai orang seronok dengan perbuatan melahirkan anak luar nikah tu .

Bukan niat aku nak hina sahabat aku di sini . Tak . Bukan itu yang aku cuba nak sampaikan . Sebenarnya,aku dapat rasakan seolah-olah kegiatan seks bebas ( aku seorang manusia yang direct . harap maklum . ) ni semakin dipandang ringan oleh masyarakat setempat . Seolah-olah perbuatan tu tak salah kalau dilakukan,walhal sebenarnya berdosa besar . 

" ولا تقربوا الزنى... "

Sesungguhnya,Allah S.W.T telah melarang kita untuk berbuat zina . Jadi,macam mana aku akan senang dengan perbuatan yang telah dilarang Allah S.W.T tu ? Nauzubillah ... Semoga aku tak termasuk di kalangan mereka yang dimurkai Allah .

Kesimpulannya ?

Pernikahan itulah jalan terbaik untuk kehidupan yang lebih sempurna . Jangan hanya kerana nafsu buta,akhirnya kita menjatuhkan maruah bukan sekadar seorang insan . Tetapi berpuluh-puluh insan iaitu mereka yang sangat sayangkan kita . Semoga cinta yang diperolehi membawa kita ke syurga Jannah . Insya-Allah,amin  :) .

p/s : Lama aku ambik masa untuk update entri ni saja sebab aku banyak kali sesak nafas . Huhu =="

No comments:

Post a Comment